از سوی وزیر آموزش و پرورش و با حضور رئیس جمهور:
تشریح برنامه ها و دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم
در بازدید آیتالله سید ابراهیم رئیسی از وزارت آموزش و پرورش که در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی» انجام شد وزیر آموزش و پرورش برنامه ها و دستاوردهای یک ساله دولت سیزدهم در آموزش و پرورش را تشریح کرد.
یوسف نوری باتشکر از توجه ویژه رئیس جمهور به آموزش و پرورش اظهار کرد: بیتردید این اقدام شایسته و بایسته دولت برای بررسی دستگاههای دولتی با اولویت دستگاههای فرهنگی نشان از توجه رئیس جمهور به مسائل فرهنگی با رویکرد بهبود و اصلاح و نظارت دارد.
عضو کابینه ایران قوی اظهار کرد: اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با حضور شما برگزار شد و در شهریور ماه سه جلسه و در مهرماه امسال دو جلسه را به آموزش و پرورش اختصاص دادید.
وی گفت: در اجلاس یونسکو که در سازمان ملل برگزار شد، رد اسناد وارداتی و تاکید و ترویج بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشتهاید.
نوری با اشاره به فعالیتهای انجام شده گفت: اجرایی سازی رتبه بندی، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تغذیه رایگان دانش آموزان که حدود دوازده سال قطع شده بود، اعتبارات سفرهای استانی که حدود دو برابر اعتبارات آموزش و پرورش در این سفرها به استانها اختصاص یافته است تا طرحهای نیمه تمام را تکمیل نمایند، از کارهای خوب دولت سیزدهم در آموزش و پرورش بوده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به وضعیت موجود که آموزش و پرورش در ابتدای دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، اظهار کرد: در حوزه فضا و تجهیزات بیش از ۱۳ هزار چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتیم که اکنون نیمی از این کمبودها ساخته شده است. ۸ هزار کلاس کپری، سنگ دستچین و خشک چین داشتیم که اکنون براساس مصوبه ای که با ستاد اجرایی فرمان امام و مجمع خیرین مدرسه ساز داشتیم تا پایان سال کلاس مدارس بالای ۱۲ نفر برچیده خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت معلمان معلمان اظهار کرد: دو میلیون و سیصد هزار تومان به طور میانگین با اجرای رتبه بندی معلمان به حقوق آنها اضافه خواهد شد همچنین لایحه افزایش حقوق جدید مشمول حال معلمان خواهد شد و یک رفاهی در سال جاری به معلمان پرداخت شده است.
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی با بیان حوزه کیفیت بخشی در آموزش و پرورش اظهار کرد: در طول دوره کرونا مدارس تعطیل شده بود که این تعطیلی آسیبهایی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرد که اثرات آن هنوز بر آموزش و پرورش باقیمانده است. در این دوره اردوگاهها تعطیل شده بودند، در حوزه المپیادهای دانش آموزی بیشتر از ۹ مدال کسب نکرده بودیم، اما در دولت سیزدهم۲۰ مدال طلا امسال کسب شده است، مسابقات فرهنگی ورزشی بعد از۱۲سال مجددا راه اندازی و سند تحول بنیادین بیشتر به صورت ستادی کار شده بود و در مدارس اجرایی نشده بود. سامانههای یکپارچه آموزش و پرورش حذف شده بودند، دانشجویان جذب شده در دانشگاه فرهنگیان پیش بینی فضا برای آنان نشده بود و برای۴۰ هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فضای آموزشی و خوابگاهی نداشتیم. در کلاسهای درس تراکم دانش آموز بیش از۴۰ و۵۰ نفر داشتیم و در آموزشهای فنیوحرفهای رشد متوقف شده بود که در این دوره تغییر خوبی ایجاد شده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان برخی از آمارهای کمی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش ۳۲ اداره کل و ۷۲۸ منطقه آموزش و پرورش۱۱۴هزار واحد آموزشی دارد که ۱۷،۸۵۴ آنها مدارس غیردولتی هستند و هشت سازمان وابسته، دو دانشگاه و صندوق ذخیره فرهنگیان داریم. ۱۵ میلیون و۶۰۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ثبت نام کردهاند که ۵۷ درصد دانش آموزان در دوره ابتدایی، ۲۴ درصد در دوره متوسطه اول و ۱۲ درصد در متوسطه نظری و ۷ درصد در فنیوحرفهای و کاردانش تحصیل میکنند. همچنین تراکم دانش آموزان در دوره ابتدایی در شهرها ۳۱ درصد و در روستاها ۱۹ و نیم درصد است. میانگین کشوری ۲۵ و ۹ دهم است که در متوسطه اول ۲۷ و یک دهم و در کار و دانش ۱۸ و هفت دهم می باشد. نیروی انسانی آموزش و پرورش که از خزانه حقوق میگیرد ۹۶۳ هزار نفر هستند که ۴۳ درصد در دوره ابتدایی و ۴۷ درصد در دوره متوسطه ۴ درصد فقط نیروهای اداری هستند و ۶ درصد نیز نیروهای خدماتی هستند. نسبت زن و مرد ۵۴ درصد شاغلان در آموزش و پرورش زنان و ۴۶ درصد آقایان هستند. سهم معلمان از کارکنان آموزش و پرورش۷۱ و نیم درصد به کل شاغلان و۳۰ درصد معلمان فوق لیسانس و دکترا و ۵۴ درصد کارشناسی دارند. فضای آموزشی آموزش و پرورش در ابتدای انقلاب اسلامی یک و نیم متر مربع به ازای هر دانش آموز بوده است که با همت جمهوری اسلامی ایران و علیرغم همه محدودیتها به ۵،۲ متر مربع رسیده است اما به دلیل مهاجران در مهاجرتها به کلانشهرها سرانه فضای آموزشی در این مناطق دو و نیم متر مربع است. مهاجرت اثرات منفی بر سرانه فضای آموزشی گذاشته است.
نوری ادامه داد: خیران در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان تعهد کرده بودند، اما ۳ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان برای مدرسه سازی اختصاص دادند و امسال ۸ هزار میلیارد تومان تعهد کردهاند نوزده و دو دهم درصد فضاهای آموزش و پرورش فرسوده یا نیازمند به بازسازی هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتبارات آموزش و پرورش ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است که اگر بر ۱۳ میلیون دانش آموز مدارس دولتی تقسیم نماییم، هزینهای که دولت برای هر دانش آموز پرداخت میکند بالغ و۱۳میلیون تومان خواهد شد. میانگین حقوق همکاران فرهنگی براساس آخرین دریافتی که از خزانه داشتهایم، هفت میلیون و هفتصد و بیست و هشت هزار تومان است که در صورت اجرای رتبه بندی افزایش خوبی خواهند داشت.
عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در مقایسه با اهداف سند تحول دولت مردمی اظهار کرد: در حوزه حکمرانی آموزش و پرورش به عنوان چالش بر بخشی نگری در آموزش و پرورش و آموزش و پرورش به مثابه یک امر ملی، اولین ضعفی که مشخص شد با سایر دستگاهها و ذینفعان آموزش و پرورش مشارکت کمی وجود دارد. مواردی داشتهایم که خیری مدرسهای ساخته است و خیّر برای ایجاد انضباط و مشارکت در اداره مدرسه حضور پیدا کرده است که به وی اجازه ندادهاند، لذا اولین محور استفاده از ظرفیت همه ذینفعان و بازیگران بوده است که در جلسات شورای مدیران و معاونان این موضوع را محور قرار دادهایم تا این فرهنگ ایجاد شود.
عضو کابینه دولت مردمی اظهارکرد: همچنین تفاهمنامهای با ۱۷ دستگاه نهاد و موسسه منعقد کردهایم که روز گذشته با بنیاد برکت و با حضور حضرت آیت الله محمدی گلپایگانی۱۵۰مدرسه بهرهبرداری کردیم. با وزارت دفاع در بخشهای زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش برای برنامهریزی و نظارت دقیق و شفافیت همکاریهای خوبی شده است. مصوبات حمایت ازدانش بنیانها که تاکید دولت هم بوده است، تصویب شده است.
وی با اشاره به سایر فعالیتهایی که در آموزش و پرورش و در دولت سیزدهم شده است، گفت: نگارش نهایی سند تحول بنیادین، مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، واگذاری مدارس به خیرین، راه اندازی تعداد ۳۲ قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، شناسایی ۵۴۵ گروه جهادی در حوزههای مختلف، آزادسازی ورزشگاهها و اردوگاهها در روزهای پنجشنبه و جمعه برای خانوادهها، شناسایی تداخل ساختاری در سیاستها و ماموریتها و یکپارچه سازی و هماهنگی سیاستها، اجرایی سازی سند تحول بنیادین و سند باید به مدرسه برود و در آن اجرا شود، شناسایی موانع اجرایی سند تحول، طرح مدارس تحولی، آموزش رهیاران تحول به۱۵۰۰ نفر جوان، انطباق۹۰ درصد برنامههای آموزش و پرورش با سند تحول، انجام پژوهش پشتیبان برای رتبه بندی مدارس، مدیریت تعارض منافع، اجرای طرح تثبیت یادگیری در تابستان، اجرای پویشهایی مانند نوشت افزار ایرانی برای یک میلیون دانش آموز نیازمند، اعزام۱۰هزار نیروی جهادی به مناطق، کاهش تراکم دانش آموزی، کاهش بازماندگان از تحصیل، شروع تغذیه رایگان، توزیع سرانه مدارس، باز طراحی برنامه درس ملی و چرخش مرکز سنجش و تبدیل آن به مرکز سنجش و پایش کیفیت، ایجاد سامانه یکپارچه برای تضمین کیفیت و تقویت و ارتقاء دانشگاه فرهنگیان از مهمترین کارهایی است که در طول دوره یکساله انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: زیست بوم جدید به تدریج باید در آموزشها حضور یابند، سامانه هوشمند آموزشی انجام شده است تا تغییرات براساس هوش مصنوعی و پایش دادههای کلان صورت گیرد، باز طراحی شاخههای دوره متوسطه دوم لحاظ شود و رشتهها و کسب و کارهای نوین باید هدفگذاری شود تا دانش آموزان در این فضا فعالانه وارد شوند.
وی ادامه داد: آسیبهای اجتماعی که در دوره کرونا تشدید شده است و با رشدی که در دوره کرونا اتفاق افتاده است برای دانش آموزانی که به آسیب اجتماعی دچار شدهاند و در سامانه نماد ثبت نام کردهاند باید اقدامی را با هماهنگی همه نهادها و تامین مالی آن انجام دهیم.
نوری در پایان تصریح کرد: آموزش و پرورش برای تحول کار را آغاز کرده است و در برخی موارد به توفیقاتی رسیده است، در دستگاههای بزرگ خصوصاً آموزشی و فرهنگی معمولاً پیچیدگیها زیاد است اما حرکتها را در راستای سند تحول دولت مردمی به سرعت انجام دادهایم و امیدواریم در این راستا با مساعدتها و همراهی ویژه رئیسجمهور بتوانیم به اهدافمان برسیم.